«واروژان» یکی از نیازهای اساسی هر محقق موسیقی است.

گزارشی از مراسم رونمایی کتاب «واروژان» در مشهد
ایسنا
۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۶

پیوند به متن خبر در ایسنا 

 

نویسنده کتاب واروژان گفت: این کتاب یکی از نیازهای اساسی محققان موسیقی است. حسین عصاران در مراسم رونمایی از کتاب واروژان که در نگارخانه رادین برگزار شد، اظهار کرد: این کتاب ثمره تمام علاقه من به موسیقی است و خواستم تا در شهری که اولین صداها را شنیدم و اولین موسیقی را گوش دادم رونمایی شود. من به جهت اینکه محقق جدی موسیقی هستم و مدت‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کنم این کتاب را در اولویت قرار دادم.
وی خاطرنشان کرد: شروع این کتاب به اولین روزهایی باز می‌گردد که چیزی به نام خاطره و ثبت تصاویر در ذهن من شکل گرفته است. روزهایی که با پدرم به سینما می‌رفتیم و در هر سینمایی دکه نوار فروشی وجود داشت که من بیشتر از هرچیزی آن دکه‌های کوچک را دوست داشتم و در واقع ترانه قسمت مهمی از زندگی من بود.
این محقق موسیقی با بیان اینکه کتاب واروژان ثمره دو سال و نیم تحقیقات و تلاش های من است، افزود: در روزهای پایانی صفحه آرایی کتاب باران عشق، کار تحقیقات واروژان را آغاز کردم تا نقش واروژان و تاثیر فراوان وی در موسیقی پاپ ایرانی و ترانه با کلام را به نمایش بگذارم.
عصاران گفت: در همین راستا لیستی از شخصیت‌های مناسب برای گفت‌وگو آماده و همچنین فیش‌برداری از تمام مجلات موسیقی و سینمایی آغاز شد اما در تحقیقات در خصوص شخصیت واروژان نقاط گنگ بسیار وجود داشت و در اینترنت شاید بیشتر از دو صفحه درباره واروژان اطلاعات وجود نداشت. این کتاب طبعا نسخه‌های دیگری دارد و واروژان کاری تحقیقاتی است. کار تحقیقاتی در جامعه ما به علت نبود منابع دقیق ایراداتی دارد. بنابراین از مخاطبان می‌خواهم تا نظرات اصلاحی خود را به ما برسانند. امیدوارم به مرور این کتاب کامل‌تر شود و به شناخت‌نامه دقیقی تبدیل شود و همین مسئله بهانه‌ای شود تا دیگر هنرمندان و هنرورزان عرصه موسیقی محملی پیدا کنند تا اثری به نام خود ثبت کنند.
عصاران با بیان اینکه کتاب واروژان مبتنی بر فعالیت تحقیقاتی است، عنوان کرد: با نفرات مختلفی در این زمینه گفت‌وگو شد و هر گفت‌وگو با منبع دیگری چک شد. سعی کردم تمام روایت‌ها به شیوه مستند و دقیق در کتاب عنوان شود بنابراین فرم این کتاب بر مبنای روایت و پیشرفت در طول تاریخ است. در این کتاب تمام ابهاماتی که از شخصیت واروژان وجود دارد را با روایات دیگران و اسناد و مدارکی که در مجلات و منابع دیگه وجود داشت مقایسه کردم و سپس کار تالیف آغاز شد و نیز وجهه نسبتا کاملی از واروژان ساخته شد.
وی بیان کرد: من بعید می‌دانم کسی علاقه‌مند به موسیقی باشد و شخصیت واروژان را نشناسد. اسم واروژان و تاثیر واروژان شناخته شده است اما متاسفانه اطلاعات در خصوص وی کامل نبود. من در بین کار در حال مکاشفه بودم و قدم به قدم با مخاطب پیش رفتم و این اطلاعات را به دست آوردم.

این محقق عرصه موسیقی با اشاره به اینکه واروژان بیشترین بسامد را در ساخت موسیقی ایرانی داشته است، ادامه داد: واقعا جای این کتاب خالی بود که افتخار آن نصیب من شد و اگر نصیب شخص دیگری نیز می‌شد او هم با این استدلال مواجه می‌شد. در طول روند تحقیقات واروژان با اطلاعات جدیدی روبه رو شدم که جالب بود لذا این فعالیت تحقیقی کار نویی است و برای تمام اهالی موسیقی جذاب خواهد بود.
عصاران تصریح کرد: تاریخ موسیقی ایران در زمینه سنتی کار تحقیقاتی انجام داده اما هیچوقت به موسیقی پاپ ایرانی به صورت مطلوب و اصولی پرداخته نشده است. این کتابی است که تحقیق مفصل و درستی از موسیقی پاپ ارائه داده است. همچنین اول هر فصل این کتاب عکس‌های جذابی از واروژان چاپ شده و نیز در قسمت پیوست کتاب دست نوشته هایی از وی به چاپ رسیده است.

وی یادآور شد: اولین کتابم به نام باران عشق در سال 94 رونمایی شد که طی 4 سال آن را به اتمام رساندم و کتاب دوم من واروژان است که توسط نشر رشدیه منتشر شد. طرح روی جلد این کتاب اثر فرشید مثقالی، هنرمند عرصه هنرهای تجسمی، است. همچنین در حال نگارش دو کتاب دیگر هستم.

این محقق موسیقی تاکید کرد: در این کتاب با افراد به نامی در عرصه موسیقی از جمله بابک افشار، شهیار قنبری، اسفندیار منفرد زاده، کامران شیردل، منوچهر چشم آذر، ناصر چشم آذر، حسن شماعی زاده،عارف عارف کیا، زویا زاکاریان، فرید زلاند، فریدون گله، محمد اوشال، بابک بیات، سیروس الوند، منوچهر سخایی، علی رضا داوود نژاد، احمد بخشی، پری زنگنه و بسیاری از عزیزان دیگر گفت‌وگو کرده‌ام که این گفته‌ها در کتاب گردآوری شده است.
عصاران گفت: بسیار خرسندم که مردم استقبال ویژه‌ای از این کتاب کردند. انتظار استقبال داشتم اما تا این حد را پیش‌بینی نکرده بودم آن هم به طوری که چاپ اول این کتاب در دو روز تمام شد. هچنین چاپ دوم و سوم در راه است.

همچنین در این مراسم شهردار مشهد و برخی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز حضور یافتند و شهردار مشهد صد جلد از دو کتاب این نویسنده را خریداری کرد.